‪Google+

חיים לורברבוים, האמן כאיש יוצר

כבר מהכניסה לאתר הייחודי במתכונת עיתון נייר מפעם של האמן חיים לורברבוים נפרש לעיננו מארג של תחומי יצירה אמנותית רחבת יריעה והיקף העוסק הן במפת יצירתו והן בחייו וקורותיו המרובות.

לורברבוים שאינו מהאמנים המפורסמים, עצמו מסביר זאת כי אמנם מאוד אהב והתרשם מעיצוב זוכה בפרסים ושבחים של אתר מינימליסטי עכשווי שבו ניצבת אך תמונה אחת נבחרת של האמן ועל הקלקה עליה נפתח מבנה שבלוני ושיגרתי של יצירות כאשר העיקר מוכוון למטרה אחת והיא להביא את המבקר לקנות לקנות לקנות… הבעיה מבחינתו של לורברבוים הינה כי ראשית אינו מוכר שום יצירה (לעיתים מעניק ועל כך יוסבר בהמשך) ושנית הוא לא מסוגל לבחור מיהי התמונה היחידה, קרוב לוודאי ציור שמן, שהוא יכול לבחור את האחת, ממש כפי שהורה אינו יכול לבחור בין ילדיו. שלישית הינה בחינה של אתר שיתאים להצגת היקף ציורי השמן וציורי הפסטל הרבים שצייר, הפסלים, הליטוגרפיות, הויטראז’ים ועוד שאר התחומים שלורברבוים מייעד להציג בו.

אחד המבקרים הגדיר האתר של האמן לורברבוים ככאוטי. לורברבוים רואה בכך מחמאה. גם מבקרים רבים שהציצו באתר נפגעו ונסחפו לשוטט בין דפיו המרובים ואף לתפוס אתנחתא מחוייכת וצוהלת המפוזרות בין היצירות במדורים שונים. האתר מייצג את אישיותו רבת הפנים והיקף עשייה מדהים ברב גווניותו. להשקפתו, אם אתה בא לראות אמנות, אפילו באינטרנט, וחושב לעבור ביעף בשניות ספורות אז לורברבוים מציע – חסוך בזמנך ואל תגיע בכלל – המשך לך לגלוש לפייסבוק, לטוויטר, לאינסטיגרם, וללינקדאין. מכאן ששם האתר משקף את מחשבותיו ועשייתו של האמן לורברבוים – דה לורברבוים טיימס II. ה II מסמן גלגול חיים חדש בו דבר אינו מתקבל כמובן מאליו. העבר של לורברבוים וגלגוליו כאמן חשובים שכן הם רובד מאישיותו ומשמשים לו כמורה וותיק ומצפן רב ניסיון. הצרה היא כפי שהוא מעיר בחיוך, הינה שהוא לא תמיד קשוב…

The Lorberboim Times II

http://lorberboim.com/

http://artnot4sale.com/

הינו אתר נוסף חדש עם המבטא את משנתו, בצד הרצון להציג את ציוריו בפני המבקר במסך מלא, וכגלריה להצגת תערוכות וירטואליות לציוריו. לעת הזו, ראשית 2016 מוצגות שם שני תערוכות בו זמנית. האחת קבועה “רטרוספקטיבה” שבה מוצגות עבודות ממגוון יצירותיו לאורך השנים והאחרת  “חדשה”, ובה מבחר ציורי פסטל רך שצויירו לאחרונה בסוף 2015.

http://artnot4sale.com/retrospective-exhibition/

http://artnot4sale.com/new-exhibition/

 

כאמן רב תחומי היוצר במגוון מדיומים יצירותיו מרשימות באיכותם ויכולת היצירה וההבעה – כאשר במרכז עומדים ציורי שמן בסגנון   אולד מסטרס, אם בציורי עירום, פנים חדר של פעם ואם נופים. את אלה מלווים גלריות רבות של ציורים בפסטל רך. אלה כוללים נופים וחיי המקומיים והאיכרים במחוזות רבים בעולמנו מסיוריו המרובים ברחבי תבל והפלגותיו כסקיפר בינלאומי, ילדים וציורי חיות אחרות – חתולים (אלכס, ציפי וחזי מהחתולות שליוו אותו כברת דרך, עם עדיפות לחזי בשל צבעיה העזים), תרנגולים, וכלבים בעיקר, פורטרטים, ודיוקנאות ורגעים שונים בזמן שנלכדו במכחוליו של חיים לורברבוים. ביצירתו אפשר גם למצוא ויטראז’ים, אם כי הוא מגדיראת ציוריו בתחום כציור על זכוכית, בטכניקות שונות רבות שבעיקרן הוא הניצול היצירתי של מאפייני הזכוכית והתאורה ליצירה ייחודית של סימפוניית אור וצבע המשתנים תדיר. כך ניתן לראות בביתו חלון קשתות בסגנון ירושלמי כפול עם ציור נוף על זכוכית גרניט חלון איטלקי הניבט לנוף קרחונים. לזכותו נזקפים מספר בתים עם ציור על זכוכית שבעיקר עיצב והותיר את מלאכת הצביעה בידי בעלי החלונות. בפסלים של חיים לורברבוים אנו יכולים לראות פסלים בחימר של דמויות ערום, ראשים וחיות אך חביב עליו במיוחד פסל של בתו הניבטת בחלון יחד עם החתול אלכס המתפנק מתחת לידה. את חייו המקצועים החל לורברבוים כמדפיס, כאשר משחר נעוריו נמשך כבעבותות קסם אל עולם הדפוס ויצר ליטוגרפיות (הדפסי אבן), תחריטים והדפסי משי (רשת).

לורברבוים מצביע על המוטו המרכזי שלו המסביר את משנתו:

“ציור הוא מציאות העשויה להתרחש בדיוק כמו בציור”. הדבר אכן ניכר ביצירותיו ובעיקר בתמונות השמן והפסטל של לורברבוים המצויירות באופן מוקפד ביותר תוך שהוא מקפיד על שימוש בחומרים מהמעלה העליונה ללא פשרות לאיכות. לורברבוים מוסיף לכך גם את הצ’י האנרגיה החיונית לכל ציור.

משפט כמו – “אני לא למדתי” או “אני לא מבין בציור” מקומם ומלהיט אותו באופן מיוחד. אינך צריך ללמוד אמנות באוניברסיטה (בכלל לדעתו מורה לציור ב”אקדמיה” שנקרא “פרופסור” הינן עלבון לעשייה אומנותית – מסביר את הבוז הסלידה העמוקה שלו לממסד האמנותי) והוא שואל אם כדי להתפעל, להנות, מנוף (אמיתי או מצוייר) אתה צריך “פרופסור” שיסביר לך מהו נוף טוב? ציור הינו שפה ויזואלית, אם אתה צריך מדריך כדי להבין ציור. או שהינך עיוור או שהצייר כשל בציורוו.

אכן, בצפייה בציורי השמן של לורברבוים בנושאי פנים ((Interior אנו חשים באוויר ונפח החדר ונשאבים לתוך התמונה ולחוויה של חדר בימים שעברו, עם התאורה והחפצים שבהן בולטים בעיקר מפות ישנות, ספרים, גלובוסים, שטיחים ועוד. אלה יוצרים אווירה מלאנכולית ומבטאים געגועיו לימים שחלפו. כבר מאמירה זו עולה הכשרתו של לורברבוים כצייר. אמנם הוא החל לצייר מתוך ידיעה ברורה שהוא נעדר כשרון ציור. רק בגיל 30, לאחר גמר לימודיו לתואר שני MBA במינהל עסקים באוניברסיטה העיברית בירושלים, הוא פנה למורים לציור שאותם בחר מרצון ללמוד לעומק את יסודות המקצוע ממי שהתרשם מיצירתם ולא ללכת ללמוד ב”אקדמיה מפרופסורים”. לכן בחר לבלות לימודיו בסטודיו של צייר והכשרה יותר כשולייה מצייר ולא בכתה. זאת על רקע התקופה בה כל הציירים נהו אחר אופנת הציור המופשט ואכן מורהו באותם ימים העיר בצער שלורברבוים עובר רגרסיה חמורה. אומנם שירבוטיו מצויינים אך הוא עצמו לא היה שלם עם יצירותיו מאותם ימים ומעדיף לצייר פיגורטיבי. הדבר המשיך בשנים רבות של עשייה מאז, לורברבוים לא חדל ללמוד ולהתנסות ללא פחד וחשש בכלים ואופני ביטוי חדשים תוך שהוא בוחן בעיון הישגי הטובים שבאמני העולם מאז ועד ימינו. כך הוא מונה את מוריו ומקורות השפעתו כגויה, רמברנדט, ורמיר, מונה, לויתן, טרנר, קונסטבל ועוד רבים מציירי המזרח וסין. הוא משתמש בחומרים הטובים ביותר לציוריו – ציורי השמן שלו על בסיס טמפרה עשויים באותה טכניקה וחומרים שעברו את מבחן חמש מאות השנים לעמידות. החל ממתיחת הבד מפשתן טהור בלבד, בעצמו, הכנת הבסיס עם דבק נגרים, ציפוי בגסו, צביעת ראשונה של הרקע באומברה קלויה, ורישום הרקע בשכבות רבות בלבן טיטניום מעורב בטמפרה המורכבת מחומרים שונים וביצה. רק אחרי כן מתחיל הציור בשכבות מרובות של צבע שמן כך שהציור קורן בתאורת צבע הטמפרה בשכבה התחתונה.

אכן, בציורי הנוף והחיים בנוף, חיים לורברבוים מדגים כי הוא יכול לשנות את הנוף כרצונו ולפי תחושותיו לקומפוזיציה והשימוש שלו בצבע. הוא משלב בציורו עננים, מפלים, נחלים, הרים, קרחונים, עתים חיות והתרחשויות רבות שנלקחו ממחוזות וזמנים אחרים, תוך הקפדה על הרמוניה חזותית וצבעונית. להתפתחות זו ייחד לורברבוים תערוכה מיוחדת שאף קרא לה “בודה נופים” לאמור נופים בדויים.

שנות האמן הראשונות

לורברבוים מסמן את תחילת חייו האמנותיים כבר כנער עת למד את מקצוע הדפוס מתוך אהבה למקצוע כשבילה כילד שעות רבות בבתי הדפוס הרבים שעיטרו את רחובות שכונת ילדותו במקור ברוך בירושלים. את המקצוע למד במרכז ברנדייס שהיה בית ספר בו לימדו מורים שביניהם הותיר בו חותם מיוחד טיפוגרף בעל שם עולמי, הנרי פרידלנדר שהדביק בו את ראיית היופי שבטיפוגרפיה וקליגרפיה. ממנו למד עקרונות חשובים כמו יושרה מקצועית וגם כל הכרוך בעבודת הטיפוגרף ואופן כתיבה בציפורן עם חתך ועוביים שונים, עיצוב האותיות אם כתב בסגנון גותי,  מינוסקול הקרולינגי,אותיות אוּנקִייליוֹת (Uncial), וכתב עברי עתיק, דרך מסורתי, אשכנזי וספרדי, ועד מודרני בצד התפתחות הכתב העברי והלועזי עם הזמן.

לאחר סיום לימודיו בברנדייס ושרות צבאי מלא גם בסדיר וגם במילואים על כל מלחמות ישראל כמודד בחיל התותחנים, פנה לורברבוים ללמוד כלכלה ומינהל עסקים והשלים שני תוארים עד שנת 1972. בשנים אלה נישא לשולמית יחד חיו בטוב והולידו ארבעה ילדים עד לפטירתה לאחר 30 שנה.

עוד בתקופת לימודיו החל לעבוד במשרה מלאה בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ולאחר מכן כממונה על תחום ההדפסה וההוצאה לאור במשרד המסחר והתעשיה בירושלים. מקום בו בשל שליטתו במקצוע הדפוס מיד ראשונה הצליח לקדם את המודרניזציה במקצוע בישראל ולנוכח הכרתו כי הדפוס במבנהו המסורתי נדון לכלייה ובפרט המסדרות ודפוס הבלט בכלל. כן עסק רבות בהשתתפות ערה בוועידות הכלכליות שנועדו לקדם את התעשיה הישראלית ואף עבר קורס נספחים מסחריים. לזכותו זוקף הצלחות רבות בתחום מניעת מקרים רבים של הונאות והוצאת כספים בשקר מהמדינה.

עם גמר לימודיו באוניברסיטה, עבר לורברבוים לבנק ישראל לעבוד בפיקוח על הבנקים. אך עם זאת המשיך ללמוד ולהתקדם ביצירתו האומנותית, מעבר לציורי השמן שהיוו את עשייתו האמנותית העיקרית. בשנים אלה למד והשתלם בתחריט נחושת בסדנת ההדפס בירושלים, ומאוחר יותר גם בליטוגרפיה והדפסי משי רשת וכן פיסול קלאסי עם פסח פליט. קליגרפיה סינית למד מספר שנים מקליגרפית סינית שעלתה לארץ אלזה פו יין. סגנון חתימתו בשנים אלה מבליטים את השפעת הכשרתו בטיפוגרפיה וקליגרפיה על חתימתו המתנוססת על ציוריו.

באותם תקופות הוא השתתף במספר תערוכות, בהן הציג בעיקר ציורי שמן מציוריו, החל מבית ציוני אמריקה בתל אביב ברצף של כמה שנים ואף זכה במקום ראשון והמשך בביאנלה לאמנים צעירים במוזיאון חיפה (1978), בה ציור שמן של אביו כמוכר עיתונים התפרסם בעיתון ידיעות אחרונות. בעלי העיתון ביקשו לרוכשו, אך סורבו על ידי לורברבוים. משם דרכו היתה בתערוכת יחיד ראשונה בביתן לאומנות היפה והייחודי שבפרק הירקון (שנהרס מאז, אלא מה) בתל אביב (1981) והמשך בכמה תערוכות יחיד בין 2004 ל 2013 – “רטרוספקטיבה”: “משוט בעולם”: “מכאן והלאה”ו “בודה נופים”: במבנה האבן המרשים והמיוחד של בית אות המוצר מול הסינמטק שבירושלים אשר שימש כבית חולים לעיניים מהמאה ה 19 והסמוך לכנסיה הסקוטית בירושלים. בתערוכות אלה הציג לורברבוים מגוון יצירות בציורי שמן ציורי פסטל, תחריטים ופסלים. כן נטל חלק בתערוכות קבוצתיות ומאז שנת 2009 ציורי הפסטל שלו המתארים נוף מרחבי העולם וישראל מפארות בבלעדיות את הלובי הראשי של בנין בנק ישראל בירושלים כתערוכת קבע. כן זכה בפרס שלישי בתחרות שאורגנה בקרב אדריכלים ומעצבים ב”דהמרקרקפה” לעיצוב שולחן עבודה כצייר בסטודיו. בנוסף בטיוליו המרובים בעולם ובתקופות בהן הוא מצייר אם במושב בהרי הגליל ואם בפרברי ערים בעולם כבציאנג מאי, הוא מקפיד לעצב תחנות עבודה לעילא.

לורברבוים מצייר הרבה דיוקנאות ופורטרטים, אותם הוא מעניק לעיתים חינם, לנושאי ציוריו או לשאיריהם, בשל תחושת ההכרה וההוקרה העמוקה שחש לאנשים שאת דיוקנאותיהם מסכים לצייר. עם זאת הוא מחבב מאוד לצייר בעלי חיים. לורברבוים הינו חתולאי נלהב, עוד מהימים בהם, כעול ימים, היה נושא בסתר גורי חתולים מתחת לחולצתו ומבריח את השלל המגרגר לביתו ונזכר בערגה בימים שילדיו עשו עליו אותם ניסיונות. מובן שהוא עצם עין, אך עקב בעיניין אוהד אחר המאמצים. ברור שחתולים היו לו בני לוויה קבועים, אם בעת עבודה מול המחשב, בארוחות כאורחים רצויים ושווי זכויות, על שולחן עבודתו ושותפים מגרגרים על כתפו לעת ליל. לא ייפלא אם כן שציורי חתולים הינו נושא מרתק ולורברבוים צייר שפע ציורי פסטל, ציורי שמן ורישומי ספיה שלו עם חתולים או חתולים סולו.

השפעת המזרח

השפעת המזרח כבר קיימת מציוריו המוקדמים בשל ההשפעות מהציור הסיני והיפני. אולם כשלורברבוים החל לטייל במזרח כתרמילאי (הגיל השלישי? גיל הזהב? לורברבוים מתעב מושגים אלה) ללא סייגים וחששות. ספג ולמד, בסקרנות רבה ובמאוחר מידי ולפיכך אך קורט ממה שהיה רוצה על אורחות המזרח. על כל פנים הקרבה לאורח החיים הכולל ניכרת בציוריו.

השפעת המזרח על ציוריו מוגדרת על ידי לורברבוים בכך שהבין את מהות הקסם שבציורים שמוצאם מסין ויפן בעיקר,במה שהוא מכנה הצ’י או האנרגיה של הציור. ציורי גירי הפסטל הרך מוליכים אותך אם למראות שדות האורז האין סופיים ואם למציאות החיים של אוכלוסי המקום כאשר שפע המים בארצות אלה מזמנות ללורברבוים שפע הזדמנויות ללמוד ללכוד ולצייר בצבעי פסטל רך השתקפויות מציאות בבריכות הדגים, בשדות האורז המוצפים, נחלים, תעלות מפלים ועוד שלל מופעי מים. כך נוכל לראות קליגרף סיני בשחר היום על גדות מקווה מים עוסק בקליגרפית מים על רצפת השביל, שתימוג קל מהרה בשמש העולה או נערה המשחררת דגים לנהר ביום נישואיה, או זוג המשלח צמד לוי קראטונג על הנהר כדי לראות הישוטו יחדיו אם חלילה ייפרדו, או ציור פסטל של הפרחת בלון נייר באוויר לראות היעלה ישירות לשמיים, ציור פסטל אחר מתאר ילדון המשכשך ברוב חדווה וששון עם נחשי מים בגיגית על השביל ליד בקתתו. אסופת ציורי פסטל אחרת עוסקת בחיי תושבי אתיופיה, מציור אוירה של מבשלת האינגרה בבקתתה, מציור החריש בשדה עם השור ועד למוכרת הקפה ועשן מדורתה בצל האקליפטוס בשדה לתיירים הבאים לחזות במפלי הנילוס הכחול. קבוצת ציורי פסטל נוספים הינה מקמבודיה ממציאו חיים קשה לאחר השואה שארעה לעם זה מתוצרת בית – ילד רך מוכר בנזין בצד הדרך לאנגקור וואט, וציור מכמיר לב של מוכרת החלילים הקטנה במקדש פרהה קאהן מחוץ למתחם אנקור תום. אתה יכול לחוש את שדות האורז בירוק בוהק בהרי גב בדרקון הסיני העטוי ונבלע בערפל, או ציורי פסטל רבים המתארים את צוקי גווילין ויאנגשואו ונהר היולונג על סירות הדייגים עם הקורמורנים שלהם. גגות הכפר הסיני לעת ערב עם העשן בארובות בזאהושינג המסמן לעובדי האדמה כי ארוחתם מתבשלת להם מעדנות. אוושת הרוח והחול ברגליך בציור חופי איי תאילנד הקסומים. גם נופי עיר מסין נלכדו בציורי הפסטל, נערה המעניקה תספורת לכלב על מדרכות צנגדו, מוכר העיתונים עם שחר בצנגדו. שלל הציורים הרב המוצג באתר מחולק לנושאים – נוף, נוף ימי, הווי ,Genre) חיות, דומם, פורטרטים וסביבה. העובדה שאנשי המזרח לא משנים דבר מעשייתם וגישתם הייחודית לחיים גם אם צופים בהם תיירים מאפשרת לו ללכוד רגעי חיים אוטנתיים ולא מעושים ומבויימים. הדבר מאפיין את יצירותיו הוא שאינו חושש להתמודד עם נושאי ציור קשים, דמויות, שטיחים רבי עיטורים, מפלי מים, עצים, אבנים, סירות, השתקפויות ועוד. אכן בעבודותיו ניכרים היבטים מקסימים של אורח החיים הפשוטים והמראות הארצות אלה. יכולתו, ידיו המיומנת ונסיונו הרב ניכרים בכל ציור חדש היוצא תחת ידיו. בציוריו עולה התחושה של האינרגיה החיונית המלווה אותו בחייו ובעבודתו, הוסף את החיבה והאמפטיה שלו לאדם העמל והמעבירה אותה תחושה לצופה.

בשנות השהות במזרח הוסיף לורברבוים עוד תחום לעשייתו – צילום. הדבר התפתח מרגע שהחליט כי עליו לשמר עותק דיגיטלי מיצירותיו באיכות הטובה האפשרית הוליך אותו לחיפוש מצלמה איכותית. דרכו הביאה אותו לרכוש פנטקס ולא קנון או ניקון למרות שהיו ברשותו עדשות מהם. הפנטקס הזו דרשה ממנו מאמץ אך בתמורה הביאה המון סיפוק והנאה. בשכלול יכולות הצילום תוכלו לחזות באתר בסקטור הצילום שלורברבוים, בצניעות אופיינית נוספת קרא לו לורברבוים גאוגרפיק טיימס, בו גם כלל בנוסף לשלל צילומים מרתקים גם מדריכים בנושאי צילום מקצועיים כמו מדריך לרכישת מצלמה חדשה, מדריך להבנת צילום דיגיטלי והיסטוגרם ועוד מאמרים.

טרם ציינו שלורברבוים הינו גם סקיפר בינלאומי שחצה ימים ואויינוסים, טייס, אוכל ושפולוגיה באתר תוכלו למצוא שפע מאמרים ווידאו על אוכל תאילנדי. גישתו הכללית ורצונו להתנסות מביאים אותו להתנסות בימים אלה בוואריאציות ישראליות לורברבוימיות ייחודיות בבישול אוכל תאילנדי-ישראלי מקורי. על כך וודאי נוכל לקרוא בהמשך באתר.

אופיו הצנוע, בתוספת אופי הבוז לממסד בכלל והאומנותי בפרט, הוא אינו חבר בארגון ממוסד שהוא. בצד העדר הסממן המסחרי ובו אין למי מהעוסקים בתחום תמריץ מסחרי ברור, מביא לכך שאינו נמנה על הציירים המפורסמים, אלא מוכר למכריו חובבי אמנות לשמה.‬‏